Liigu lehe põhisisu juurde

Turvalised rahaasjad

Mees ja naine tööstusettevõttes koos sülearvutiga.

Kuidas kaitsta oma ettevõtte raha petturite eest?

  • Kirjeldame kuut kõige levinumat viisi, kuidas petturid ettevõtteid tüssavad.
  • Tutvuge petuskeemidega, et need edaspidi hetkega ära tunda.
  • Ärge kunagi avaldage kellelegi oma internetipanga sisselogimise andmeid.
  • Veenduge, et teie ettevõtte internetipanga kasutajate õigused on ajakohased.

Kuus levinumat petuskeemi

Petturid proovivad teilt raha välja petmiseks kasutada erinevaid meetodeid ja kanaleid. Vaadake, kuidas on üles ehitatud kõige levinumad ettevõtte petmise skeemid ja kuidas saate ennast küberkuritegevuse eest kaitsta.

1. Internetipangaga seotud pettus

Lähemalt

3. E-posti aadresside ülevõtmisega seotud pettused (nn BEC-pettus)

Lähemalt

Ärimees seisab kontoris prillid käes.

4. Juhi kehastamisega seotud pettused (nn CEO-pettus)

Lähemalt

1. Internetipangaga seotud pettus

Kuidas see käib?

  • Näib, et Swedbank võtab teiega ühendust telefonikõne, e-kirja või SMS-i kaudu.
  • Kontakti põhjendatakse tavaliselt mõne teie kontoga seotud pakilise asjaga, näiteks vale ülekande blokeerimine.
  • E-kirja või SMS-i kaudu suunatakse teid veebilehele, mis näeb välja nagu internetipanga sisselogimise leht. Kõne käigus küsitakse teie internetipanga kasutajatunnust, PIN-koode või kaardinumbrit.
  • Pärast teabe esitamist või sisselogimisandmete sisestamist võtavad petturid teie konto üle ja kogu teie raha kantakse petturi kontole.

Kuidas pettureid vältida

  • Ärge jagage kunagi oma pangaandmeid (kasutajatunnust, kaarditeavet ega PIN-koode) kellegagi. Pank ei küsi teilt neid kunagi!
  • Ärge laadige alla e-kirjadest kahtlaseid manuseid. Kontrollige, kas pangast saabunud e-kirjad lõpevad aadressiga @swedbank.ee.

2. Libaarved

Kuidas see käib?

  • Petturid saadavad teile libaarve. Kõige sagedamini valitakse libaarve sisuks maksed reklaami eest, mingid liikmemaksud või tasu tarkvara kasutusõiguse eest.
  • Mõnikord jäljendavad petturid olemasolevaid tarnijaid, kelle nimed kõlavad tuttavalt.
  • Üldjuhul ei ole arve summa nii suur, et ärataks tähelepanu.
  • Pidage meeles, et kui makse on juba sooritatud, on peaaegu võimatu petturite jälile jõuda ja raha kätte saada.

Kuidas vältida arvetega seotud petuskeeme?

  • Kontrollige iga arvet koos eelarverea eest vastutavate inimestega teie ettevõttes.
  • Taustakontroll tõenäoliselt ei toimi, sest petturid jäljendavad tegelikke ettevõtteid.

3. E-posti aadresside ülevõtmisega seotud pettused (nn BEC-pettus)

Kuidas see käib?

  • Raamatupidaja saab töötajalt või partnerilt e-kirja, et nende pangakonto number on muutunud ja nüüdsest tuleks palk või rahalised kohustused üle kanda uuele kontole.
  • Uus pangakonto on petturite kontrolli all ja tavaliselt kasutatakse panku, kus raha saamisel ei kontrollita saaja nime ja kontonumbri vastavust.
  • Petturid võisid saada juurdepääsu meiliserverile ja võtta üle asjaomaste isikute e-kirja kontod.

Kuidas vältida e-posti aadresside ülevõtmisega seotud pettusi?

  • Kui teil palutakse vahetada kellegi pangakonto number, proovige pöörduda taotluse esitanud isiku poole, helistades talle telefoni teel (ärge kasutage e-kirjas näidatud numbrit), ja kontrollige soovi õigsust. Kui teil on endiselt kahtlusi, ärge tehke ülekannet muutunud kontole.
  • Teavitage rahaülekande taotlusest oma panka, see aitab kaitsta ka teisi ettevõtteid.

4. Juhi kehastamisega seotud pettused (nn CEO-pettus)

Kuidas see käib?

  • Tippjuhtkonna liige saadab teile e-kirja, paludes teil kiiresti mõnele kontole raha kanda.
  • Saaja pangakonto asub teises riigis. Sageli on saajaks eraisik, mitte ettevõte.

Kuidas vältida juhtkonna kehastamisega seotud pettusi?

  • Kui juht on puhkusel ja palub teil teha ülekanne tarnijale, kes ei kuulu tavapäraste tehingupartnerite hulka, proovige pöörduda palve esitanud juhi poole, helistades talle telefoni teel (ärge kasutage e-kirjas näidatud numbrit), ja kontrollige soovi õigsust. Kui teil on endiselt kahtlusi, ärge tehke ülekannet.
  • Teavitage rahaülekande taotlusest oma panka, see aitab kaitsta ka teisi ettevõtteid.

5. Andmepüügi e-kirjad

Kuidas see käib?

  • Teile saadetakse e-kiri, milles väidetakse, et keegi on tunginud teie pangakontole või, et teie ettevõtet auditeeritakse ja kutsutakse teid lisateabe saamiseks linki klõpsama.
  • Klõpsates e-kirja sisesel lingil, jõuate veebisaidile, mis on sageli tegeliku saidi täpne koopia.
  • Kui sisestate võltsitud veebilehel oma kasutajatunnuse ja salasõna, sisestab pettur need õigele veebilehele ja saab juurdepääsu teie pangakontole.

Kuidas vältida andmepüüki?

  • Veenduge, et teie tulemüürid ja viirusetõrje on ajakohased ning, et töötate ainult turvalise ühenduse kaudu (kui töötate kodus, siis kasutage VPN-i).
  • Kontrollige, kas saatja e-posti aadress on korrektne. Petturid kipuvad tegelikke e-posti aadresse jäljendama. Selline jäljendatud aadress võib välja näha näiteks: alerts@swedbank.ee.
  • Petturid mängivad alati teie emotsioonide ja ohutundega. Ärge kunagi klõpsake e-kirjades toodud linkidel. Saate alati oma pangaväljavõtet kontrollida, külastades otse oma panga internetilehte või hõljutades kursorit lingil, et näha, milline on tegelik URL.
  • Teavitage andmepüügikatsest oma panka või asutust, kellena petis esines. Teavitage katsest oma IT-osakonda ja kolleege.
  • Pettuse õnnestumisel võivad petturid tehinguid algatada. Ärge kinnitage ühtegi toimingut, kui te pole 100% kindel, et algatasite selle ise.

6. E-kirja manused

Kuidas see käib?

  • Saate e-kirja oma kolleegilt või tarnijalt. See e-kiri sisaldab manust.
  • Avate manuse või sellele viiva lingi ja teie seadmes käivitatakse taustal pahatahtlik kood.

Nüüd saab pettur salvestada kogu teie brauserisse sisestatud teabe või krüptida seadmes ja/või serveris asuvad failid ning nõuda krüptovõtme eest lunaraha.

Kuidas e-kirja pettusi vältida?

  • Kontrollige, kas saatja e-posti aadress on korrektne. Petturid kipuvad tegelikke e-posti aadresse jäljendama. Kui saate e-kirja kolleegilt, keda vaevalt tunnete, ärge avage manust.
  • Veenduge, et teie tulemüürid ja viirusetõrje on ajakohased ning, et töötate ainult turvalise ühenduse kaudu (kui töötate kodus, siis kasutage VPN-i).
  • Kui olete faili ikkagi avanud ja see palub teil makrod lubada, lükake taotlus tagasi ja sulgege fail.
  • Teavitage andmepüügikatsest oma IT-osakonda ja kolleege.
  • Pettuse õnnestumisel võivad petturid tehinguid algatada. Ärge kinnitage ühtegi toimingut, kui te pole 100% kindel, et algatasite selle ise.

Kuidas kaitsta oma ettevõtte raha petturite eest?

  • Ärge kunagi kinnitage internetipanga või mobiilirakenduse tehinguid ega sisselogimisi, mida ei ole algatanud teie. Olge äärmiselt ettevaatlik, kui teie poole pöördub isik, kes tutvustab end panga esindajana ja küsib teilt panga sisselogimisandmeid.
  • Ärge klõpsake ühelgi lingil, mille leiate e-kirjadest, sõnumsiderakendustest või tekstsõnumitest. Ärge andke oma internetipanga sisselogimisandmeid ega ärikliendi pangakaardi andmeid, kui neid teilt küsitakse.
  • Kui teil on kahtlusi, ärge kiirustage toimingutega, vaid jätke need tegemata.

Kas olete mures oma ettevõtte pangakonto turvalisuse pärast? Võtke meiega ühendust!

Helistage meile telefonil (+372) 6 132 222, kui:

  • märkate oma pangakontol kahtlasi tehinguid;
  • kahtlustate, et kõrvalised isikud on saanud või üritanud saada oma valdusesse teie ettevõtte internetipanga ja/või pangakaardi andmeid.

Mida teha kui teie ettevõte on langenud pettuse ohvriks?

  • Blokeerige oma kaart – saate seda teha meie äpis või internetipangas. Internetipangas avage selleks menüüpunkt „Kaardid“ ja seejärel „Minu kaardid“ ning valige kaart, mida soovite blokeerida. Seejärel lülitage sisse nupp „Blokeeri kaart“. Äpi puhul avage menüüpunkt „Kaardid“ ja valige kaart (iOS)/puudutage kaarti (Android), mille soovite blokeerida ning muutke kaardi staatus „Aktiivne“ asemel „Blokeeritud“.
  • Teavitage turvaveast – kui märkate midagi kahtlast, mis võib olla turvaviga, andke sellest meile teada. Kuidas meid teavitada?
Kuidas turvaliselt sisse logida?
  • Ärge mingil juhul kinnitage tehinguid ega internetipanka või rakendusse sisselogimist, mida te pole ise algatanud.
  • Ärge kunagi avaldage oma isiku- ega internetipanka või rakendusse sisselogimise andmeid kolmandatele isikutele, sealhulgas pereliikmetele, sõpradele ega pangatöötajatele, v.a juhul, kui helistate ise panka.
  • Ärge kirjutage üles, saatke e-posti teel, SMS-iga jne ega salvestage muul viisil konfidentsiaalseid koode ja paroole, millega saab avada teie arvuti või mobiiltelefoni ekraani. Moodustage keerulised paroolid, mida on raske ära arvata, jätke need meelde ja vahetage neid korrapäraselt. Kui loote PIN-koodi, jälgige, et moodustate selle juhuslike numbrite kombinatsioonist. Ärge kasutage selliseid kombinatsioone nagu 1111, 1234, sünnikuupäevad või muud isiklikud andmed.
  • Pidage meeles, et teie kasutajatunnus on sama oluline kui teie isikukood, seega pöörake selle turvalisusele suurt tähelepanu.
  • Ärge unustage, et pärast sisselogimist pääsete ligi paljudele teenustele, sealhulgas välistele teenustele, mille jaoks ei ole lisaautentimine vajalik.
Swedbank logo

Internet Exploreriga ei saa internetipanka avada.

Palun kasuta Google Chrome’i, Mozilla Firefoxi või Microsoft Edge’i.

Alates 23. märtsist ei ole võimalik Internet Exploreri veebibrauseri kaudu Swedbanki internetipanka avada.

Internet Exploreri kaudu ei saa teha ega kinnitada Swedbanki makseid ka teistel veebilehtedel.

Soovitame kasutada Internet Exploreri asemel Google Chrome’i, Mozilla Firefoxi või Microsoft Edge’i uusimat versiooni. Nende seadistamise juhendid leiad siit.

С 23.03.2021 Интернет-банк Swedbank недоступен в браузере Internet Explorer.

С помощью Internet Explorer невозможно авторизоваться или осуществлять платежи через Swedbank на сторонних веб-страницах.

Вместо браузера Internet Explorer мы рекомендуем использовать браузеры Google Chrome, Mozilla Firefox или Microsoft Edge. Инструкции по установке упомянутых браузеров можно найти здесь.

From 23.03.2021 Swedbank Internet Bank and Banklink is no longer available using Internet Explorer browser.

It is not possible to authorize or make payments from Swedbank on other web pages using Internet Explorer.

Instead, we suggest using Google Chrome, Mozilla Firefox or the newest version of Microsoft Edge. To find out how to install the suggested browsers, please click here.

Klienditugi - Инфо и помощь - Customer service: +372 6 310 310

Oled internetipangast välja logitud

Turvaliseks lahkumiseks sulge brauseri aken. Kui soovid jätkata, logi palun uuesti sisse.